أهلا وسهلا بك إلى منتديات حوامل النسائية.
أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات، بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا
العودة   منتديات حوامل النسائية > منتديات الأقسام الطبية > منتدى الرشاقة والصحة

منتدى الرشاقة والصحة جميع انواع الرجيم الطبية والمجربة , رياضة تخفيف الوزن , ( رجيم ورياضه أثناء الحمل وبعد الولادة ).


الحفاظ على الوزن ، طرق الحفاظ على الوزن ، اسهل طريقة للحفاظ على الوزن


...
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع

قديم 09-03-2012, 03:36 AM   المشاركة رقم: 1
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضوة مميزة
الرتبة:
الصورة الرمزية
 
الصورة الرمزية ام رينادد

البيانات
التسجيل: Jul 2012
العضوية: 53108
المشاركات: 1,000 [+]
بمعدل : 0.38 يوميا
اخر زياره : [+]
معدل التقييم: 37
نقاط التقييم: 50
ام رينادد will become famous soon enough
 

الإتصالات
الحالة:
ام رينادد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : منتدى الرشاقة والصحة
افتراضي الحفاظ على الوزن ، طرق الحفاظ على الوزن ، اسهل طريقة للحفاظ على الوزن




الحفاظ على الوزن ، طرق الحفاظ على الوزن ، اسهل طريقة للحفاظ على الوزن
الحفاظ على الوزن ، طرق الحفاظ على الوزن ، اسهل طريقة للحفاظ على الوزن
الحفاظ على الوزن ، طرق الحفاظ على الوزن ، اسهل طريقة للحفاظ على الوزن
الحفاظ على الوزن ، طرق الحفاظ على الوزن ، اسهل طريقة للحفاظ على الوزن

في موضوع الريجيم وتقليل الوزن، دايما بنتكلم ونسأل إزاي نوصل للوزن المثالي ونخس؟ وإيه الريجيم المناسب؟ وإيه الأدوية المناسبة؟ وإيه التمارين الرياضية اللي نمارسها مع الريجيم؟

كل ده كلام مهم جدا، لكن الأهم منه هو إزاي نحافظ على وزننا الصحي اللي وصلنا له بعد ما عملنا ريجيم والتزمنا به شهور طويلة؟ إزاي نثبّت وزننا؟ وليه بعض الناس وزنهم بيرجع أكتر من الأول بعد ما يوقفوا الريجيم؟

علشان كده هيكون حوارنا النهارده مع د. محمد أبو الغيط - الأستاذ بكلية طب جامعة القاهرة وسكرتير عام الجمعية الطبية المصرية لدراسة السمنة- عن الطريقة المثلى لتثبيت الوزن وتجنّب مشكلات زيادة الوزن بعد الريجيم.

يعني إيه تثبيت الوزن؟
تثبيت الوزن هو أن تحصل على سعرات توازي المجهود المبذول يوميا، وأن تراقب ما تأكله بعد التوقّف عن الريجيم، مع مراقبة الوزن كل فترة، والمفروض إن الشخص يكون اتعوّد على طريقة الأكل الصحيحة أثناء فترة الريجيم.

وبالتالي فتثبيت الوزن يعتبر أهم مرحلة في التخسيس، ولو عندي مريض وعندي اختيارين بين التثبيت واستكمال الريجيم؛ فأنا بافضّل إننا نبدأ بالتثبيت؛ لأني لازم أعلّم المريض الأول إزاي يحافظ على وزنه؛ وده معناه إن علاج السمنة بينقسم لمرحلتين هما الرجيم ثم التثبيت.

ومرحلة التثبيت بتيجي في الوقت اللي بيكون المريض فيه راضي عن وزنه، أو لمّا يشعر إنه تعب أو زهق من الريجيم؛ ففي الحالة دي ممكن أوقّف الريجيم، ونبدأ تثبيت الوزن، وبعدين نرجع نكمّل تاني باقي الريجيم.

إزاي الشخص يعمل لنفسه نظام علشان يثبّت وزنه؟
فيه أكتر مِن شكل للتثبيت إما بتقليل كميات الأكل؛ بمعنى إن الشخص ياكل كل حاجة لكن بكميات أقل مع ممارسة التمارين الرياضية اليومية المتاحة؛ زي المشي، أو طلوع السلم، أو ركوب العجل، أو الجيم، أو السباحة.

الطريقة التانية إن الشخص يوازن بين الوجبات؛ يعني لو في اليوم الشخص اللي بيعمل تثبيت أخد راحته في الأكل؛ فاليوم اللي بعده لازم يمشي على ريجيم، ولو لَخْبَط في الأكل يومين، اليومين اللي بعدهم يمشي على الريجيم.

المهم إن الشخص يوزن نفسه مرة أسبوعيا؛ علشان لو لقى وزنه زايد يقدر يلحق نفسه بسرعة ويخس الوزن اللي زاده، ولازم ناخد في الاعتبار إن التثبيت بيختلف من شخص لآخر حسب طبيعة نشاطه، وكمان حسب الحالة المزاجية؛ يعني فيه ناس بتحب تاكل لحد ما تشبع، وفي الحالة دي عند التثبيت لازم نكتّر من الأكل اللي بيخلينا نشعر بالامتلاء؛ زي: السلطة والفاكهة.

ليه أغلب الناس بتقابلها مشكلات كتيرة في فترة التثبيت.. وإيه الأخطاء اللي بيرتكبوها في المرحلة دي؟
أول وأكبر خطأ الناس بتقع فيه؛ هو إن المريض بيبقى معتمد في وقت الريجيم اعتماد كلي على الطبيب ونظام الأكل الأسبوعي اللي الطبيب بيحدده، وبالتالي لما بييجي وقت التثبيت المريض مش بيقدر يقيّم الأداء ده لوحده؛ لأن وقت التثبيت المريض بيرجع للدكتور 4 مرات في السنة فقط لمتابعة حالته.

والحل إن المريض يتعود على كده بالتدريج؛ فنبدأ التثبيت بإننا نتابعه في الأول كل أسبوع، وبعدين كل أسبوعين، وبعد كده كل شهر، لحد ما نوصل إن لمتابعة تبقى 4 مرات في السنة.

وبكده المريض بيتعود على نظام التثبيت وبيفهمه وبيعرف أخطائه علشان يقدر يعتمد على نفسه بعد كده حتى بعد ما بيتوقف عن الريجيم تماما، ويفهم إيه هي العادات الصحية السليمة ويغيّر عاداته كلها على الأساس ده.

في الريجيم بنعتمد على معدل الحرق والسعرات الحرارية.. إزاي المريض يبقى عنده المعلومات دي علشان يقدر يعتمد على نفسه؟
عادة السيدات بيحتاجوا للحصول على 1900 سعر حراري يوميا أثناء مرحلة التثبيت، أما الرجال بيحتاجوا للحصول على 2500 سعر حراري يوميا؛ وده لأن الرجل عنده نسيج عضلي أكبر، وده بيخلّيه محتاج لسعرات حرارية أكتر.

بالإضافة إلى إن المعدل اللي بيحتاج له كل فرد بيعتمد على الوظيفة والرياضة والسن؛ لأن الناس اللي سنهم صغير بيحتاجوا عدد سعرات أكبر علشان النمو، أما بعد سن 65 سنة مش بيحصل زيادة في الوزن، وبالتالي بنحتاج لعدد سعرات حرارية أقل.

وكل فرد يقدر يحسب المعدلات المناسبة له بإنه يوزن نفسه أسبوعيا مع تسجيل عدد السعرات الحرارية اللي بيحصل عليها خلال الأسبوع، ولو لاحظ إن وزنه زاد خلال الأسبوع ده يبقى هو محتاج لتقليل عدد السعرات الحرارية بعد كده، وبكده يبقى الشخص هو الرقيب على نفسه.

إيه هي أنسب التمارين الرياضية اللي ممكن الشخص يمارسها في فترة التثبيت؟
الرياضة بكل أشكالها سواء كانت ماتش كورة أو جيم أو أيروبكس أو جري مفيدة للإنسان، لكن المشي السريع لمدة 40 دقيقة أو أكتر 5 مرات في الأسبوع هيبقى مناسب جدا لكل الأشخاص وكل الأعمار.





من مواضيع ام رينادد
0 اهمية ممارسة للتمارين الرياضية ، ممارسة الرياضة لتجنب الزهايمر ، التغلب على الزهايمر
0 اهمية العلاقة الحميمة للرشاقة ، فوائد العلاقة الحميمة لرشاقة الجسم ، اسرار الرشاقة
0 حساب الوزن المثالي ، طريقة حساب الوزن المثالي ، كيفية حساب الوزن المثالي
0 طرق تنحيف الجسم ، كيفية تنحيف الجسم ، طرق للتخلص من الوزن الزائد
0 خسارة الوزن ، طرق خسارة الوزن ، اسهل طريقة لخسارة الوزن
0 خسارة الوزن ، طريق خسارة الوزن ، وصفات لخسارة الوزن بسهولة
0 طرق للمحافظة على الوزن ، خطوات للمحافظة على الوزن ، طريقة للمحافظة على الوزن
0 تناول الغذاء الصحي ، اهمية تناول الغذاء الصحي ، فوائد تناول الغذاء الصحي
0 التخلص من 6 كيلو من الوزن ، طرق التخلص من 6 كيلو من الوزن ، كيفية التخلص من 6 كيلو
0 نصائح لخسارة الوزن ، اسهل طرق خسارة الوزن ، كيفية خسارة الوزن بسرعة
0 رجيم لمرضى السكر ، طريقة عمل رجيم لمرضى السكر ، كيفية عمل رجيم لمرضى السكر
0 طريقة عمل أقراص للتخسيس ، كيفية عمل أقراص للتخسيس ، وصفة عمل أقراص للتخسيس
0 التخلص من السمنة ، طرق التخلص من السمنة ، كيفية التخلص من السمنة
0 اهمية الحبوب الجافة في إنقاص الوزن ، دور الحبوب الجافة في إنقاص الوزن ، انقاص الوزن
0 الحفاظ على المظهر الخارجي ، طرق الحفاظ على رشاقة الجسم ، كيفية الحصول على جسم رشيق
عرض البوم صور ام رينادد   رد مع اقتباس


إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

جديد منتدى منتدى الرشاقة والصحة

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
الحفاظ على الوزن ، كيفية الحفاظ على الوزن ، وصفات للحفاظ على الوزن بسملة123 قسم التغذية 0 08-25-2012 04:58 PM
الحفاظ علي الوزن اثناء الحمل ، طريقة الحفاظ علي الوزن اثناء فترة الحمل ، وزن الحامل نفسي احبك منتدى حوامل الطبي 0 08-23-2012 01:04 AM
طرق الحفاظ على الوزن ، كيفية الحفاظ على الوزن ، خطوات للحفاظ على الوزن ام رينادد منتدى الرشاقة والصحة 0 08-12-2012 06:59 PM
طريقة الحفاظ على الوزن فى رمضان ، طريقة لعدم زيادة الوزن برمضان ، رشاقة البنت ام رينادد منتدى الرشاقة والصحة 0 08-01-2012 12:46 AM
كيفية تثبيت الوزن ، الحفاظ على الوزن المثالي ، طرق الحفاظ على جسم رشيق توتا توتا قسم التغذية 0 07-11-2012 06:17 PM

 

الساعة الآن 05:49 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2019, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0

Privacy Policy - copyright

لا يتحمّل موقع منتديات حوامل النسائية أيّة مسؤوليّة عن المواد الّتي يتم عرضها أو نشرها في موقعنا، ويتحمل المستخدمون بالتالي كامل المسؤولية عن كتاباتهم وإدراجاتهم التي تخالف القوانين أو تنتهك حقوق الملكيّة أو حقوق الآخرين أو أي طرف آخر .